tisdag 10 april 2012

Två svenskor vill ge lite mera om Frankrike


Det är tätt mellan tidningarna i hyllan.
Nu vill en ny liten smyga sig in.
têteàtête
heter den.

Bakom tidningen ligger Christina Gourlaouen och Britta Röstlund, två svenskor som varit bosatta i Frankrike i 20 respektive 11 år och som gärna vill dela med sig av erfarenheter. Christina gör layouten och Britta är chefredaktör.
- Idén att starta en tidning har vuxit fram, säger Christina i ett mejl. Vi vill göra en tidning med lite mer ingående artiklar och undvika mingelbilder, korsord, suduko och artiklar om bridge och golf.

Några sponsorer har de inte bakom sig.
- Vi är två privatpersoner som tror starkt på att vi kan göra en riktigt bra tidning, säger Christina.
- Vi tror det finns en stor grupp Frankrikeintresserade personer i Sverige, många som har hus på Rivieran, semestrar i Paris, intresserade av den franska kulturen, som vin, mat och språket.

Tidningar om länder finns och har funnits på svenska marknaden. Thailands
Magasinet
försvann och det gjorde även en om Asien. Men SpanienMagasinet lever och den nya Solo Italia är en uppstickare.

Hur klarar sig då têteàtête?
Det lilla formatet gillar jag, mittemellan A4 och A5. Limmad rygg och lätt i handen. Första numret är på 60 sidor.
Logon - têteàtête - är snygg, men anonym. Den säger inget om vad tidningen handlar om! Jag saknar en vinjett eller rubrik om att det är Frankrike. En viktig signal om läsare ska fångas in.

Formatet ger inget större utrymme för flyhänt layout, även om det går. Têteàtête har valt två textspalter och bilder följer ofta samma format.
Enkelt och lättläst.
Några fler feta ingångsord eller mellanrubriker hade lättat upp här och var. Textspalter kan bli gråa och tunga för ögonen utan små avbrott.

Vatten och vin är ett tema. Fransmän tillhör de som dricker mest mineralvatten i världen. Evian är ett känt märke och staden med samma namn presenteras som en sagostad (bild ovan).
Konsten att dricka vin är något som fransmän också kan och tidningen ger en grundkurs i vinkunskap.En kvinnlig ton finns. Alice Petrén, Sveriges Radios korrespondent, skriver om sitt Frankrike (bild ovan). Eva Stattin är en svenska som är personal organizer och hjälper personer komma till rätta i vardagen. Britt Karlsson, som driver en vinagentur berättar om sig själv och om viner. Presidentkandidaten Eva Joly presenteras.

En del texter kunde varit rappare och ha högre tempo. Berättelsen om prinsessan Estelle och kungahuset blev för släpigt.
Och en del rubriker och presentation av vissa sidor hade mått bra av att göras mera läslockande.
Ett premiärnummer brukar alltid ha lite som kan filas på.

têteàtête säljs i vissa affärer i Paris och snart i svenska Pressbyrån och genom Tidningskungen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar